Vormingsaanbod “De Kanteling op verplaatsing”

 

Gratis mindfulnesssessie voor (jong)volwassenpersonen met ASS  te Kalmthout

dinsdag 17 november van 19u30 tot 22u

Stress, vermoeidheid en conflicten; soms wordt het je even te veel en heb je nood aan wat innerlijke rust en ondersteuning. Met wat eenvoudige, praktische mindfulnessoefeningen nodigen we je uit om vernieuwde energie te tanken en terug sterker in je kracht te komen staan. Deze oefeningen kunnen thuis gebruikt worden om piekergedachten te stoppen, snel rustig te worden en een snelle opkikker te krijgen.

Het wordt een inspirerende interactieve avond waarbij de nadruk ligt op omgaan met stress.

Meebrengen: dekentje en warme sokken

waar: bibliotheek, Kerkeneind 23, Kalmthout 
begeleiding: Kristel Ogiers & Inge Malef (therapeuten De Kanteling vzw in Schilde)
voor wie: volwassenen met ASS (van 18 jaar tot 77 jaar)
deze vorming is gratis
inschrijven via VICTORIA: 03/ 633 98 94 of victoria@olo.be

 


Infoavond: psychische problemen en hulpverlening bij personen met een verstandelijke handicap 

dinsdag  24/11/2015 in Turnhout , Warande

Organisatie : gezin en handicap

Sprekers Gerd De Belder en Gerd Claes  van psychotherapeutisch centrum  De Kanteling

Folder : klik hier

Inschrijven: via  www.gezinenhandicap.be

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tweedaagse workshop:
ROUW EN VERLIES BIJ HANDICAP 
Organisatie: leren overleven   Contextuele leerschool   www.lerenoverleven.org

door: Gerd Claes
op: 19 en 20 november 2015
van: 09.30u – 16.30u
waar: TPC Wilrijk
prijs: 230 euro

Wanneer een handicap/ziekte in het leven opduikt, gebeurt er heel wat. Alles wordt overhoop gegooid: gezinsleven, werk, school, sociaal leven, enz. Om nog maar te zwijgen over de emoties die als een storm door je heen razen. Voor de persoon met handicap/ziekte zelf  is het een hele klus om met alle veranderingen om te gaan, maar het laat niemand uit de omgeving onberoerd. Ook familie, vrienden en kennissen worden ermee geconfronteerd. Zij moeten evengoed hun weg zoeken in de veranderde situatie.

Hulpverleners (artsen, therapeuten, psychologen, orthopedagogen, leefgroepbegeleiders en maatschappelijk werkers) staan vaak even zo machteloos mee te kijken naar de impact van handicap op het leven van hun cliënt. Voor iedereen is het soms aarzelend zoeken naar woorden of gebaren van troost.

In deze tweedaagse workshop wordt stilgestaan bij rouwprocessen die zich voordoen bij ouders/broers/zussen. 
Wat betekent het voor hen als handicap of ziekte voorkomt in je familie? Kan je dit, bijvoorbeeld als ouder, wel ooit aanvaarden? 
Welke "strategieën" ontwikkelen broers/zussen om met deze gegevenheid om te gaan?

Centrale vraag is hoe we als hulpverlener kunnen bijdragen aan verbindingen en steunbronnen voor ieder gezinslid?

Doelgroep 

Hulpverleners (opvoeder-begeleiders, orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, therapeuten) die gezinsgericht (willen leren) werken met personen met fysische/verstandelijke beperktheden. 

Inschrijven via www.lerenoverleven.org

Ouders – kind – zorgverlener
Tweedaagse workshop:

Ouders- kind – zorgverlener 
Een spannende en dynamische driehoeksverhouding
Organisatie: leren overleven   Contextuele leerschool  inschrijven via www.lerenoverleven.org

Door: Gerd Claes

op: 8 december en 15 december 2015

van: 09.30u tot 16:30u

Waar: TPC Wilrijk

Prijs: 230€

Als je een kind hebt met een handicap ben je vaak aangewezen op hulp uit de zorgsector. Je kind vraagt immers bijzondere zorgen: thuisbegeleiding, aangepast onderwijs, aangepaste vrije tijd, aangepaste omgeving...

De zorgverlener (de thuisbegeleider, de opvoeder, de therapeut…) wordt dan een derde partij die erbij komt en waar de ouder en het kind mee rekening dient te houden.  Deze driehoeksrelatie verloopt niet altijd soepel. Soms ontstaan er spanningen of soms ontstaat er zelfs een strijd ipv samenwerking.. bv de strijd om: wie is de beste? Wie weet het meeste? Wie kent dit kind het beste?

In deze 2 daagse workshop wordt er gekeken hoe we uit die strijd kunnen blijven en hoe we spanningen binnen deze driehoek  kunnen hanteren en wat er nodig is als het evenwicht verbroken is.

Hoe kunnen we nieuwe samenwerkingsprocessen op gang brengen vanuit betrouwbaarheid en vertrouwen in elkaar?

Het contextuele begrippenkader helpt ons hierbij. We leren relationeel  interveniëren en oefenen dit o.a. aan de hand van een ‘sculpting’.Daarnaast werken we met voorbeelden aangebracht vanuit de deelnemers en hun dagdagelijkse praktijk

Het doel is te komen tot een betere dialoog tussen de drie actoren.


Doelgroep:

Hulpverleners (opvoeder-begeleiders, orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, therapeuten) die gezinsgericht (willen leren) werken met personen met fysische/verstandelijke beperktheden. 

Inschrijven via www.lerenoverleven.org